Wist je dat India... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marius en Wendela - WaarBenJij.nu Wist je dat India... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marius en Wendela - WaarBenJij.nu

Wist je dat India...

Door: mariusenwendela

Blijf op de hoogte en volg Marius en Wendela

18 Juli 2012 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal,

Ook nog even een kort berichtje voor diegenen die het vorige bericht te lang vonden (of allebei willen lezen ;)).

Wist je dat:

- India 15 officiële landstalen kent;

- Vrijwel iedereen in India wel een woordje Engels spreekt;

- Bijna niemand in India een veiligheidshelm draagt;

- India het enige land ter wereld lijkt te zijn waar de snor daadwerkelijk ‘in’ is voor jonge mannen. En dan geen fijn, dun exemplaar, maar een heuse volle, borstelige snor;

- Het daardoor lijkt alsof India geen mannelijke twintigers kent, doordat alle mannen ouder lijken;

- Er in India sloten van het merk ‘Hitler’ te koop zijn;

- Er in de grote steden veel posters te vinden zijn van Arnold Swarzenegger lookalikes in mini zwembroekjes om de Indiase mannen aan te moedigen toch vooral te gaan fitnessen;

- We geen enkele Indiase man tegengekomen zijn die deze aanmoediging serieus lijkt te nemen;

- Veel Indiase mensen helemaal niet zo slank/dun/mager zijn als wij in de Westerse wereld denken, maar dat obesitas en andere welvaartsziekten hier ook een grote rol spelen;

- Indiërs met hun hoofd wiebelen (van links naar rechts, niet zo recht als onze ‘nee’-knik, maar meer alsof hun hoofd op losse schroefjes staat) bij wijze van ‘ja’, ‘ok’ of ‘ik heb het begrepen’. Helaas kan het ook ‘misschien’ of ‘ik weet het niet’ betekenen…

- De manier waarop de hoofd-wiebel uitgevoerd wordt verschilt per staat;

- Dit voor een Westerling best wel verwarrend is, omdat dit gebaar in sommige staten erg op ons ‘nee’ lijkt en je daardoor de vreemdste gesprekken krijgt;

- Marius volgens verscheidene Indiërs die we gesproken hebben zowel op Brad Pitt (had Wendela’s vader dus toch gelijk, he papa ;)), als op Michael Jackson (iets minder groot compliment), als op Jim Carrey, als op een of andere Indiase Bollywood ster (die meestal een snor hebben, mascara dragen en nogal wat vrouwelijke trekjes hebben) lijkt;

- Je in bepaalde, streng Islamitische, delen van India, zelfs gesluierde nieuwslezeressen hebt, waarvan je dus alleen de ogen of bril ziet (gek genoeg leidt dit niet echt tot spannende televisie :P);

- India tienduizenden Indiërs met een Franse of Portugese nationaliteit kent, als gevolg van het koloniale verleden. Deze ‘Indiërs’ hebben hierdoor iedere keer een nieuw visum nodig om in hun eigen land te mogen blijven wonen;

- Sommige Indiase tempels een eigen tempelolifant hebben, die je dan voor één roepie (paar eurocent) zegent door je op je hoofd te tikken. Deze olifant staat vaak niet eens aan de ketting!

- Je van veel Indiaas eten ook daadwerkelijk naar curry gaat ruiken, he Marius :P?

Tot zover de laatste India-impressies!

De volgende keer meer over Nepal...en we gaan ons best doen om het dan korter te houden, echt ;)!!!

Alle goeds vanuit Nepal,

Marius en Wendela

• 18 Juli 2012 - 16:09

Henk En Els C:

Hoi Wendela en Marius,
    Wij flitsen van het ene naar het andere verre, kleurrijke land en hebben er plezier in te lezen dat iedereen zo geniet van het reizen.
    Het is interessant om te lezen dat met wat aanpassing van iedereen alle culturen samen kunnen.... de een past wat meer aan dan de ander maar toch.
    Wij wensen jullie nog veel interessante ervaringen en let goed op elkaar.
    groeten vanuit een regenachtig nederland. bye!

• 24 Juli 2012 - 11:42

Imke:

Leuk en interessant om te weten! ;)

Haha.. Ik zie die olifant al helemaal voor me!

Geniet van Nepal!

Marius en Wendela

Gedurende de komende zes maanden, zullen wij een fantastisch avontuur aangaan: samen gaan wij Engelse les geven in Kirgizië (2 maanden) en in Cambodja (1 maand), waarbij we van de ene plek naar de andere zullen reizen via (en goede doelen zullen bezoeken in) India, Nepal en China (3 maanden). Dit vrijwilligerswerk en de goede doelen die wij zullen bezoeken, is gekoppeld aan ons kunstbedrijf 'Alter Ego - Beeldende Kunst', zie www.onsalterego.nl.

Actief sinds 25 Maart 2012